Monday, November 10, 2008

Obama, Obama, Obablabla

Daakke maa ikkje tru at eg e heilt isolert fraa ka som skjer rundt om i verden for det om eg bor in the bush bush. Naakken har kanskje faatt med seg at USA’s nye president har roetter her i Kenya, naakke som desverre folk her har faatt med seg her og. Klart at kenyanerne, og spesielt dei fraa omradet der Obama stammer fraa, maa faa lov til aa syns det e artig at han e herfra, men problemet e bare at det tar heilt av. Regner med at presidentvalget har faatt sin plass og vel saa det paa tv og i avisene i Norge og, men tviler paa at det e like gale som her. Av og til saa lurer eg paa om kenyanerne trur at det e dei som har faatt ny president. Og for naakken saa e det akkurat det dei trur. At siden Obama stammer fraa Kenya, saa kjem han til aa fikse alt som e gale her, slette gjeld og ordne opp i andre pengeproblem, fjerne korrupsjon osv. Ein frelser med andre ord. Sannheten e at Obama knapt har satt sine foetter i Kenya, og eg tviler sterkt paa at han prioriterer Kenya framfor USA. Kanskje han sender naakken slanter ned her, men at han skal gjere naakke revolusjonerende her e litt for naivt aa tru.

Naar eg kom til Kenya for litt over ein maaned sia visste eg nesten ingenting om valget i USA. Det tok ikkje mange dager her foer eg va fullt opplyst om kem kandidatene va, og kem som va favoritten. Alle kenyanerne her, bortsett fraa ein som toer aa skille seg ut, ville at Obama skulle vinne. Og det e som daakke sikkert forstaar ikkje fordi han foerer saa god politikk. Det e bare fordi at han stammer herfra. Eg har nevnt tidligere at det e tre amerikanske studenter her paa basen. Naturlig nok har dei fulgt med paa valget, og dei va ganske sjokka over interessen for valget her nede. Dei syns det e latterlig at folk her gaar crazy paa grunn av et presidentvalg i et land langt langt vekke. Og det skjoenner eg godt. Et par eksempel paa at det har gaatt litt for langt. Dagen etter valget fekk fem nyfoedte gutter i Kenya navnet Obama. Og like mange jenter fekk navnet Michelle, som e kona til Obama. I helga blei det arrangert store fester for aa feire at det va han som vant. Og et eksempel fraa i gaar. Sarah (fraa England), Zach (USA) og eg va paa gudstjeneste i Nairobi. Enkelte ganger under gudstjenesten begynte eg aa lure paa om det va Gud vi va komt for aa lovsynge eller om det va Obama. For Obama blei nevnt fem ganger i loepet av gudstjenesten, og dei fekk han til aa framstaa som ein helt. Virkelig unoedvendig aa dra det inn i ein gudstjeneste. Saa eg e mildt sagt lei av heile Obama, og det e takket vaere Kenya. Haaper det roer seg ned snart, og at folk innser at han ikkje kjem til aa sette Kenya oeverst paa lista over ting som maa gjerest.

1 comment:

Ane said...

Ja, det er litt spesiell situasjon detta..;) hehe
Her i Norge fokuseres det også maaaasse på at han "kommer fra" Kenya og at han er den første svarte president..
Greit nok, men blir litt mye av det..
Gøy å høre om tilstandene hos deg, jeg kan nesten se det for meg:) hehe